Maria Cohen Nycander copywriter Jönköping5 snabba till mig.

 

Du var resesäljare innan du blev copywriter, har du sålt något mer än jorden-runt-resor?
Jag har sålt alltifrån surfingbrädor, till Levi’s 501:or, handväskor, damkläder och croissanter. På olika språk och på olika platser i världen.


Vad gör dig till en bra copywriter?
Jag är bra på att se saker ur olika perspektiv. Att tänka mig in i hur målgruppen tänker, känner och gör. Vill tro att det är min erfarenhet från världen och människorna som jag har träffat som har gett mig den förmågan. Med åren så har jag kommit att älska hantverket och också blivit väldigt bra på det.

 

Hur kom det sig att du började utbilda?
Jag fick frågan och tackade ja. Just där och då var det den läskigaste frågan som jag någonsin hade tackat ja till. Men jag började snabbt att tycka om min nya roll och mitt nya uppdrag väldigt mycket. Att få kommunicera att budskap och följa studenternas utveckling innebär konstant utveckling även för mig.

 

Var bor du?
Strax utanför Jönköping. I en grå villa från 1953 tillsammans med min man Andreas och vår dotter Ava. I vår trädgård växer magnolia, hortensia, vindruvor, äpplen och plommon. Vi har ett stort valnötsträd och faktiskt en egen (om än liten) vitsippebacke. Ja det är härligt och ibland lite mycket trädgård att ta hand om. Vindruvorna blir därför gärna fågelmat på vintern.

 

Vad gör du när du inte är en copywriter?
Sjunger i bilen tillsammans med Ava, gärna till Ted Gärdestads ”För kärlekens skull.” Lyssnar (just nu) på Bon Iver. Äter ofta mat tillsammans med våra vänner och familjer, medan livets samtal pågår runt bordet. Springer gärna i backar och ibland lyfter jag tungt. Reser. Brukar säga att jag har fötterna på jorden och huvudet i världen.

 

Det här hjälper jag dig med

 

En kommunikationsplan

 

Jag hjälper dig att ta fram en väl genomtänkt kommunikationsplan som du kan implementera själv eller med min hjälp i din organisation.

 

Copywriting

 

SEO-texter, webbtexter, produkttexter, artiklar och pressmeddelanden är exempel på texter som jag kan skriva åt dig. Behöver du texterna på svenska och engelska? Inga problem, jag skriver på båda språken.

 

Storytelling

 

Jag formulerar och förmedlar storyn som bygger varumärket. Självklart hjälper jag dig även att arbeta fram den.

 

Content Marketing

 

Jag hjälper dig att ta fram och skriva innehåll till exempelvis nyhetsbrev, kataloger och böcker. Innehåll som vårdar relationer över tid.

 

Utbildning i skrivande och kommunikation

 

Jag sätter ihop en kurs som är helt anpassad utefter vad gruppen vill och behöver lära sig. Är du från en utbildning eller ett företag? Det spelar ingen roll. Jag utbildar både studenter och företag i skrivande och kommunikation.

 

Det här får du alltid av mig

 

Du får flexibilitet

 

Du kan anlita mig både för korta eller långa, löpande projekt. Betala på löpande timarvode eller ett fast pris för hela projektet. Vi hittar ett upplägg som fungerar bra för oss båda.

 

Du får kvalitet

 

Jag vet hur förutsättningar skapas för ett bra samarbete. Jag vet också vad som krävs för att en text ska bli genomarbetad och genomtänkt. För det har jag en egen arbetsmetod som jag har arbetat fram under många år.

 

Du får så mycket eller lite hjälp som du behöver

 

Om du behöver mer än text eller kraften av flera har jag ett stort nätverk till hjälp. I det finns exempelvis fotografer, programmerare, digitala marknadsförare, grafiska formgivare och fler copywriters. Tillsammans kan vi erbjuda en helhetslösning.

Du får min kunskap och erfarenhet

 

Sensus

Diplomerad kommunikatör (klar januari 2020).

 

Sensus

Diplomerad marknadsekonom.

 

Berghs School of Communication

Content Marketing.

 

Sörängens folkhögskola

Kreativt och redaktionellt skrivande.

 

Linnéuniversitetet

Affärsengelska.

 

ERFARENHET

Fem år som copywriter. Tre år som utbildare och föreläsare. Och 15 år inom försäljning och service. Hela mitt CV hittar du på LinkedIn.

Ord om mig

”Maria undervisar inom framför allt copywriting, vilket hon gör väldigt bra. Hon är dessutom lätt att samarbeta med och omtyckt både av oss som jobbar med henne och av våra studerande. I utvärderingar trycker de ofta på hur fantastiskt duktig hon är på att ge bra och konstruktiv feedback, vilket även har påverkat oss andra som undervisar att bli vassare på det. Maria initierar i sin undervisning även ämnen som inte alltid ligger helt inom ramen för just copywriting, men som kan berika och diversifiera vår syn på området vi är aktiva inom. Det kan handla om rent kreativa övningar, säljfrågor, livsfrågor, etiska dilemman mm. Just förmågan att ställa nya frågor, att vilja vidga vyerna – sina egna, våra och de studerandes, att vara lyhörd är viktiga egenskaper som jag tror att alla kan dra nytta av och lära sig något av.”

 

– Leif Stålhammar, linjeledare på Grafisk design och kommunikation, Södra Vätterbygdens Folkhögskola.